IT v CETINu neustále modernizujeme a vylepšujeme

IT v CETINu neustále modernizujeme a vylepšujeme

V CETINu pořád vylepšujeme nejen fyzickou infrastrukturu, ale také naše IT. Jedním z lidí, který to má na starost, je Jakub Holcman, Enterprise Architect Lead. V článku, který vznikl na základě CETIN pocastu, se dozvíte, jak v CETINu pracujeme s AI, jak do oblasti IT chceme zahrnout víc kolegů i jak jsme pokročili v transformaci IT. Celou epizodu podcastu si můžete poslechnout v přehrávači na konci článku nebo ve své oblíbené podcastové aplikaci.

Název Jakubovy pozice zní možná na první pohled trochu složitě, ale zjednodušeně je IT architekt obecně člověk, který hledá technické řešení určitého problému. „IT (nebo enterprise) architekt je takovým mostem mezi byznysem a technickým řešením. Je odpovědný za to, že se nějaký nápad technicky zrealizuje podle potřeb a zadání,“ vysvětluje.

IT architekti proto musejí umět dobře balancovat mezi znalostmi byznysu a IT. A v CETINu to obnáší opravdu velký záběr práce. „Evidujeme něco kolem 250 až 300 aplikací, které musejí běžet v souladu. Sdílejí data, předávají si informace. Musím proto dohlížet na problematiku v celé této šíři. Ale někdy samozřejmě musím jít i víc do hloubky.“

Přesto podle Jakuba není velikost CETINu tak obrovská jako v případě některých korporátů, kde pracoval předtím. Má zkušenosti z T-Mobilu nebo MSD. Kromě toho pracoval i ve vlastní firmě. „Jsem ajťák vlastně už 25 let. Začínal jsem u správy počítačů a sítí a vývoje aplikací, pak si prošel i korporáty. Ty si jsou v lecčem podobné, ale každá firma je v tom, co konkrétně dělá, úplně jiná. Je odlišná atmosféra, velikost a z pohledu architekta je tento kontext velmi důležitý. Velikost CETINu nám architektům umožňuje porozumět celému kontextu a procesům od A až do Z. To je velká výhoda.“

Přesto v posledních letech v CETINu prochází IT zásadními změnami. „IT modernizujeme a důraz na rychlost změn a schopnosti inovace jsou čím dál zřetelnější. IT by mělo být flexibilnější a umět lépe a rychleji dodávat změny, které jsou potřeba. Na druhou stranu robustnost a stabilita jsou a vždycky budou v DNA CETINu, protože provozujeme kritickou informační infrastrukturu a na našich službách jsou závislé miliony lidí.“

Zmodernizovali jsme systém, který zpracovává stovky tisíc událostí za den
Přestože jsme v transformaci už ušli velký kus cesty, ještě větší kus práce nás teprve čeká. „Máme třeba systém, který je kompletně zodpovědný za řešení a management provozních událostí na síti. Zpracovává desítky i stovky tisíc událostí za den, posuzuje jejich závažnost a řídí jejich úspěšné vyřešení. Věděli jsme už před několika lety, že ten stávající systém, který tuto oblast řeší, je na konci svého životního cyklu a že bude potřeba postavit něco modernějšího.“

To je jen jeden z příkladů, který se nám už povedl doladit. „Důležité je, že na tomto projektu jsme implementovali spoustu různých nových postupů a technologií – například mikroservisní architekturu, event streaming, grafové databáze a další. Tyto technologie tvoří technologický základ, na kterém můžeme stavět v budoucnu.“

Nově teď vzniká celá nová vrstva, které říkáme IT platforms. Jde o systémy, které nemají žádného konkrétního byznysového uživatele. „Jsou tady proto, aby se systémy, které dodávají byznysovou funkcionalitu, nemusely zabývat požadavky, které nejsou úplně jejich každodenní byznys. Jde o systémy, které řeší například automatizaci, digitalizaci nebo integraci dalších technických potřeb projektů.“

Citizen development umožní vytvářet aplikace i lidem mimo IT
V CETINu nově budujeme platformu pro to, abychom mohli kontrolovaným a vhodným způsobem řešit bezpečnost v tzv. citizen development oblasti. Jde o to, že i poučení laikové mimo IT dokážou vytvářet aplikace. Často přitom používají nástroje, jako jsou platformy no-code a low-code.

„Jeden z prvních takových nástrojů, který dáváme do ruky uživatelům, je Microsoft Power Platform. Když dovedete v Excelu vytvořit vzoreček, tak tohle není obtížností úplně daleko.“

Citizen development najde využití třeba v odděleních jako HR nebo marketing. „Když někdo potřebuje vytvořit formulář pro teambuilding nebo offsite akci, může k němu přidat i hlasování o termínu. Získá zpětnou vazbu a data od zaměstnanců a nakonec sestaví také report, který ukáže, které místo a datum vyhrálo. Toto je příklad, kdy je citizen development opravdu užitečný. A je lepší kolegům dát takový nástroj, aby vše udělali v kontrolovaném bezpečném prostředí, než aby někde posílali Doodle ankety nebo Google formuláře. V takových případech si totiž uživatel ani nemusí uvědomit, že data posílá někam, kam by je třeba úplně posílat neměl.“

Jak to má CETIN s AI?
Generativní AI a různé jazykové modely přivedly k umělé inteligenci velkou pozornost. Ale v CETINu hodně běžných aplikací AI nevyužijeme. „Pro AI, která se točí okolo retailu – typu mikrosegmentace zákazníků, chatboty a nějaká automatická obsluha zákazníka –, máme u nás menší využití. Na druhou stranu má CETIN jako největší infrastrukturní telekomunikační firma v České republice velkou spoustu dat. Proto potřebujeme automatizovaně analyzovat velké množství událostí, které se na síti odehrají, a to je příležitost pro spoustu různých AI a machine learning řešení a systémů pro pokročilou datovou analytiku.“

Právě v tom vidí Jakub i určitou výhodu, která může zaujmout potenciální nové kolegy.
„V této oblasti máme velké ambice a rádi bychom machine learning technologie a obecně AI technologie zapojili i do řešení různých infrastrukturních věcí. Myslím si, že pro spoustu potenciálních uchazečů o zaměstnání to může být zajímavá výzva. Je to něco jiného než dělat donekonečna mikrosegmentaci zákaznického portfolia u e-shopu.“