Od Rolexu k eventům v CETIN: Příběh manažera, který se snaží vnést jedinečnost do každé akce

Od Rolexu k eventům v CETIN: Příběh manažera, který se snaží vnést jedinečnost do každé akce

Ondřej Kusák pracuje ve společnosti CETIN čtvrtým rokem na pozici event & partnership marketing manager. Nese tak zodpovědnost za navrhování, plánování, organizování, realizování a vyhodnocování veškerých společenských akcí. V rozhovoru se dozvíte víc nejen o eventech jako Běhej lesy, Pražské jaro, narozeniny CETIN nebo síťování festivalu Metronome Prague, ale třeba také o Ondřejových zkušenostech z cest a předchozích zaměstnáních.

Jak jste se dostal k práci v CETIN?
Líbila se mi nabídka, kterou jsem viděl na stránkách společnosti. Na inzerát jsem zareagoval a zanedlouho už šel na pohovor. Vzájemně jsme si padli do oka a vyšlo to. Byla to pro mě nová výzva. Líbilo se mi, že je CETIN technologická firma a že je ve skupině PPF, což poukazuje na určitou jistotu zaměstnavatele, dobré jméno a prestiž.

Co pozice eventového manažera obnáší?
Mám primárně na starost eventy a partnerství. Zodpovídám za plánování, organizování, průběh a vyhodnocování interních i externích akcí a CSR aktivit.
V rámci akcí a různých partnerství nabízím špičkovou CETIN konektivitu na jakýkoliv event – od malých konferencí až po největší akce, například na festivaly. Díky skvělým kolegům a jejich profesionalitě v oboru v kombinaci s naší CETIN sítí zajišťujeme kompletní služby spojené s organizací akce a nutností okamžitého připojení jakéhokoliv množství platebních terminálů.

Jaké akce máte na starost?
Například Pražské jaro, Letní shakespearovské slavnosti, Běhej lesy, Metronome Prague nebo Týden inovací, z těch firemních CETIN akcí jsou to narozeniny, rodinný den, partnerský den, vánoční večírek či různé konference, snídaně s novináři nebo akce pro partnery, management i top management.

Jak vypadá spolupráce právě u akce, jako je například Pražské jaro, kterou CETIN sám neorganizuje, ale je partnerem?
Tato akce nabízí pro společnost protiplnění v podobě reklamního plnění a vstupenek pro zaměstnance či naše partnery. Jako CETIN pak připravujeme přidružený event na Kampě, kde se každoročně živě na plátně promítá zahajovací koncert Pražského jara. Je to moc hezká akce pro naše zaměstnance i širokou veřejnost. Lidé si s sebou vezmou deku, něco k pití a užijí si příjemný večer na vzduchu s kulturou. Kulturu pak podporuje CETIN třeba také v podobě Letních shakespearovských slavností.

Mimo kulturní aktivity podporuje CETIN aktivně své zaměstnance i ve sportu, že?
Ano, přesně tak. Jde třeba o seriál Běhej lesy, tato akce patří mezi mé srdeční záležitosti. Má pro mě osobně, kolegy i celý CETIN velký přínos a přesah. Jsme díky této aktivitě vidět, protože jde o jednu z největších sportovních událostí v Česku. Díky Běhej lesy jsem od nástupu do firmy poznal osobně spoustu kolegů z různých oddělení. Tím se mi opravdu usnadnila práce. A mají to tak i ostatní. Zároveň jde o sport, takže děláme něco pro naše zdraví. CETIN nás v tom hodně podporuje: máme vlastní zázemí, platí za nás startovné, můžeme na závody přijít také s doprovodem – a trávit tak čas i s rodinou nebo s byznysovými partnery. A k tomu za nasbírané kilometry při běhu podporujeme výsadbu stromů, a zušlechťujeme tak českou krajinu.

CETIN ovšem není v rámci všech externích akcí partnerem, ale zajišťuje na nich také připojení. K čemu třeba slouží?
Na jakýkoliv event – od malých konferencí až po ty největší akce – nabízíme špičkovou CETIN konektivitu. Třeba nedávno byl v Praze festival Metronome, kde třetím rokem zajišťujeme konektivitu pro celou několikadenní akci: od produkce až po připojení platebních terminálů. Díky tomu můžou návštěvníci v průběhu celého festivalu pohodlně platit kartou či telefonem, a nemusejí mít přitom nabitý žádný čip. Areál pražského výstaviště je obrovský a není to jen tak. Přípravy trvají dlouho a práce tam bylo opravdu dost. Poskytujeme díky našim zkušeným technikům a skvělé síti kvalitní servis a rychlosti až 10 Gb/s.

Jak vypadá příprava na takové akce?
Organizuji celou škálu různých akcí a ke každé je potřeba přistupovat trochu jinak. Do každé se snažím přinést něco navíc. Zmíním poslední event, nedávné deváté CETIN narozeniny. Zajišťujeme svozy zaměstnanců z celé České republiky. Zaměstnanci můžou v Praze přespat, v tomto roce ve dvou různých hotelech. Pokud nebydlejí moc daleko, nabízíme i odvoz zpátky domů. Měli jsme letos přihlášených přes 1 500 zaměstnanců, na organizaci jde o náročnější event. Taková akce se připravuje několik měsíců dopředu. Nejdřív je nutné vybrat lokaci a termín, dopředu se musejí domluvit také kapely. Ale samozřejmě na tom nepracuji měsíce v kuse, v průběhu toho mám rozpracované i další akce, kterých je dost. Třeba CETIN rodinný den bude až v září, ale už mám dávno termín, místo i kapelu. Teď už ladíme aktivity, catering a podobně. Je důležité, aby si člověk dobře rozvrhl čas a uvědomoval si důležitost jednotlivých kroků. A v neposlední řadě jde o získání maximálního servisu a kvality za minimální náklady, a v tom je právě ten kumšt.

Co vás na práci nejvíc baví?
Její rozmanitost – od organizace akcí až po obchod. Dennodenně řeším poptávky i nabídky, bez dobrých vyjednávacích schopností, znalosti cen služeb a dobrých vztahů s lidmi to nejde. Obchod je velká část mé práce. Často jednám s partnery a snažím se nám vyjednat co nejlepší podmínky. Také mě baví kontakt s lidmi a především rozšiřování a propojování okruhu známostí.

Pracujete víc v kanceláři, nebo v terénu?
Hodně věcí řeším přes telefon a e-maily. Vlastně telefonuji prakticky od rána do večera. Ze začátku jsem se snažil, abychom se s kolegy z CETIN i s partnery z dalších firem a institucí lépe poznali. Proto bylo různých osobních schůzek víc. Fyzický kontakt se snažím udržovat stále, protože je naprosto zásadní. Ale vzhledem k tomu, že se s řadou lidí už za ty čtyři roky dobře známe a vypěstovali jsme si důvěru, nemusíme se už potkávat tak intenzivně. Mimo kancelář nejčastěji chodím na obhlídky lokalit pro daný event.

Jaké dovednosti potřebujete k tomu, aby vám šla práce dobře od ruky?
Vzhledem k pestrosti mé pozice jich potřebuji celou řadu, ale bezpochyby se mezi ně řadí plánování i koordinace akcí a organizace s nimi spojená, správa rozpočtu, obchodní jednání a řízení dodavatelů, kreativní konceptualizace, účinná komunikace, vedení týmu, řešení problémů, marketing a propagace, budování vztahů, flexibilita či adaptabilita. A velmi důležitá je i odolnost vůči stresu.

Co jste vystudoval?
Univerzitu Jana Amose Komenského v Praze, obor Sociální a mediální komunikace. Na magisterském studiu jsem se zaměřoval na marketing, reklamu a PR. V těchto dynamicky se rozvíjejících oborech se uplatní obchodní duch i kreativita. To bylo hlavním důvodem, proč jsem se rozhodl jít tímto směrem a pokračuji v něm doteď. Na vysokou školu moc rád vzpomínám. Získal jsem tam řadu přínosných informací a zkušeností díky vyvážené výuce teorie a praxe. Ale hlavně jsem tam poznal skvělé lidi, kteří mě v životě doteď doprovázejí.

Kde jste pracoval před CETIN?
Během studií jsem pracoval ve firmě CCL-CONFERENCE CZECHOSLOVAKIA, která patří mezi nejzkušenější středoevropské agentury pro event management a live marketing. Jsem za tuto zkušenost moc rád, protože už tam se u mě objevila touha a zalíbení v eventech. Mohl jsem si zkusit všechno, co event marketing obnáší. Dělali jsme obrovské akce pro tisíce lidí i menší luxusní eventy. Tím, že na mě byl spoleh, vydržel jsem pracovat i 24 hodin v kuse a chtěl jsem pracovat, mi pak dávali víc příležitostí a chtěli, abych u nich pokračoval nadále.

Po nějaké době jsem k vysoké škole a práci v CCL začal hledat něco dalšího. Zaujala mě nabídka od IKEA. Prošel jsem si tam kolečkem různých oddělení, mimo jiné jsem působil i v marketingu.

Nejvíc bych však vypíchl unikátní zkušenost v Hodinářství Bechyně, kde jsem pracoval v marketingovém oddělení na pozici wholesale & offline promotion. Mojí hlavní agendou byl velkoobchod a offlinová prezentace firmy. Měl jsem na starost kompletní zajišťování outdoorových kampaní, které patří mezi nejsilnější v Česku. Třeba otevření prvního mimopražského butiku v Českých Budějovicích či spolupráci s obchodními partnery po celém Česku a Slovensku. Dál jsem se staral o přímou komunikaci se značkami jako Rolex, Tudor, Longines nebo třeba Breitling. Měl jsem také příležitost se podílet na vytváření optimální marketingové strategie a sjednocení i rebrandingu firemní identity společně s vyhlášeným studiem Najbrt. Od té doby mě svět hodinek velmi baví.

Jaké bylo přejít z rodinné firmy do korporátu a jaké rozdíly vnímáte?
Eventy a partnerství spojené s mou pozicí v Hodinářství Bechyně byly také velmi důležité i časté a zásadní pro celou komunikaci společnosti. Největším rozdílem pro mě byla komunikace produktu a vše, co se s ním pojí, včetně procesů v korporátu. Tradiční marketing a marketing luxusního zboží se totiž značně liší.

Při řízení luxusních značek je potřeba zapomenout na pravidla tradičního marketingu, jehož cílem je v první řadě zvýšit profit značky. U luxusního zboží jde o identitu, která tvoří unikátnost, autentičnost a nadčasovost daného produktu či služby. Luxusní značky jsou své identitě věrné a nedochází k jejímu přeměňování. U luxusního marketingu nejsou pokaždé středem zájmu zájmy spotřebitelů, zájem je totiž zaměřený pouze na klíčové zákazníky. To je pravý opak tradičního marketingu, kde je snaha neustále rozšiřovat spotřebitelskou oblast a získat či přebrat klienty od konkurence.

Luxusní zboží by mělo být těžko dostupné. Rolí reklamy není prodat, ale vytvořit potřebu – sen, který je těžko dosažitelný, ale přesto se to může povést a můžeme ho dosáhnout. Také je pro něj typické a zcela zásadní, že nejde pouze o ten daný produkt. Ale i o to, co vše za ním je a co vše se s ním pojí, proto je pro tento druh komunikace velmi důležitý event marketing i partnerství.

Mimo jiné i díky tomu mi jsou event management a partnerství s ním spojené blízké řadu let a jsem velmi rád, že v tomto oboru můžu nadále pokračovat pro společnost, jako je CETIN.

Měl jste někdy práci snů?
V dětství jsem chtěl být chirurgem. Spíš se mi ale líbila ta představa zachraňovat životy a ve zdravotnictví pracuje také moje máma, což mě do určité míry ovlivnilo. Nicméně potřebná chemie mě už tolik nechytla… Po gymnáziu jsem se tedy rozhodl, že půjdu jiným směrem. Už v prvním ročníku na vysoké jsem měl možnost nahlédnout do světa organizování velké škály společenských akcí, což mě chytlo a chtěl jsem v tom pokračovat na té nejvyšší úrovni. To se mi už částečně splnilo a rád bych v tom pokračoval i nadále.

Co rád děláte ve volném čase?
Rád trávím čas s rodinou a kamarády. Také mě baví cestování a rád objevuji nová místa v Česku i ve světě. Tento rok jedu třeba na Sicílii, kam se těším, protože jsme se tam chtěli podívat s manželkou už opravdu dlouho. Chystám se také s kamarády na katamarán do Chorvatska. V budoucnu bych se rád podíval třeba na Filipíny, do Portugalska nebo do Japonska.

Máte z cestování nějaké zážitky, které se vám vryly pod kůži?
Minulý rok jsem byl s manželkou na svatební cestě v Dominikánské republice. To byl velký zážitek. A to jak v tom dobrém slova smyslu, tak i v tom horším. Napadla mě tam totiž ryba, byla to nejspíš barakuda. Dodnes mě bolí prst a nemůžu ho ještě úplně ohnout. Jezdili jsme tam také na čtyřkolkách v palmové džungli, to bylo úplně jako ze hry Far Cry. Potkávali jsme tam lidi s mačetou nebo samopalem. Moře tam však bylo neuvěřitelně krásné a určitě bychom se tam chtěli někdy vrátit v období, kdy je možné vidět i keporkaky.

A svět hodinek vás stále baví?
Ano, díky předešlé práci mě tento svět začal zajímat. Mám stále vazby na bývalé kolegy nebo tehdejší zákazníky. Stali jsme se přáteli a máme společně velké téma, které nás velmi baví. Nejde jen o hodinky, ale i o svět, který se točí kolem nich – různá partnerství i přesah do jiných odvětví jako umění, kultura, sport a samozřejmě eventy s tím spojené.

Co byste přál společnosti CETIN do příštích 5 až 10 let?
Aby se jí povedlo překonat velké zkoušky a překážky na poli výstavby optické sítě, dařilo se jí ve všech směrech a měla spoustu šikovných, pracovitých a spokojených zaměstnanců i zákazníků, bez kterých to prostě nejde.